Wednesday, March 24, 2010

First Experience

Saya dibesarkan dalam persekitaran kehidupan di taman perumahan..
dulu masa saya kecik2...arwah mama ada la duk sibuk2 time kenduri kawin..
gi tolong menolong jiran2 tetangga yang kenduri...saya masa tu kecik lagi so yang saya tahu cuma main...tapi bila saya dah mula bersekolah..saya ikut mama gi umah2 kenduri...tolong2 isi bunga telur, buat bunga rampai..isi gula2...tapi takdelah pulak ada sesi masak memasak...
tambah bila time saya kawin kan..terus catering semuanya...(sebab arwah mama dah meninggalkan kami selamanya...saya tau kalau arwah mama masih ada..confirm kenduri kawin saya 100% masak sendiri)...ermmmm tapi bila ingat2 balik rasanya masa pakcik saya kawin memang kami masak sendiri kot..tapi saya tak reti apa2 masa tu..takde lah tolong apa2...
so last week saya balik Terengganu...meraikan perkahwinan abg ipar saya (abg mr papa)...
kenduri di sebelah keluarga mr papa hari sabtu..so kami balik sana hari rabu...still takde apa2 lagi yang nak dibuat...khamis tu kami gi kerteh tido umah ayah angkat mr papa...
jumaat balik umah maa baru tgk org duk sibuk...
siang bawang, halia semuanya...pastu rebus ikan tongkol (nak digoreng untuk masa sambal)...
bila saya tgk situasi macam tu..saya pun tak tau apa menu untuk hari kenduri esoknya...
risau gak tgk mcm relax jer...hehehhe(jakun kannn)...
malam tu baru golongan2 lelaki berkumpul melapah daging2...dan anak2 dara plus ibu2 muda berkumpul isi bunga telur...bila saya tanya bila nak masak..maa kata esok pagi...uishhh sempat ke..jemputan makan kul 12...esoknya saya bangun je tido dah riuh rendah kat luar umah...wahhhh ramainya org....
Kawah khas untuk masak nasi..berkali2 masak sebelum diisi dalam tong besar..uishhh cepat rupanya masak nasi dalam kawah ni (silalah gelak..saya memang jakun)...dekat bahagian dalam dapur saya tgk makcik2 duk potong sayur kacang, pisang dan jantung pisang...uishhh nak masak apa nih...yg saya tahu jantung pisang buat ulam je...hehheheh...
saya pun tolong2 lah sikit2 potong carrot untuk buat acar..tapi sekejap je pastu aisy bangun tido..dah takleh buat apa...(alasan)...hahahahhaah...

Nih pisang dan apa2 ntah lagi yang berkaitan dengan pisang..batang2 yang lembut kot...ntah saya pun tak arif sangat...buat masak lemak kuah putih...(alesha makan nasi 4x tambah sebab makan dengan kuah lemak putih nih)...

kawah gulai daging...sekor lembu tu...buat gulai...aduhhhh sedap sungguh..
menggelegak panas makan dengan nasi...perghhh nikmat....

Khemah2 memasak..semua sibuk..tapi saya memang sangat kagum..bukan ramai sangat pun yang tolong memasak..tapi semua dapat disiapkan sebelum jam 12..memang sangat mengkagumkan....cayalah mokcik2 dan pokcik2 Durian Mentangau..thumbs up ....

Inilah rupanya jantung pisang yang siap dimasak..org terengganu kata masak "khesek" tak tau betul dok ejaan...saya ingat buat kerabu..rupanya ada kuah2 jugak...kena masak atas dapur jugak...tapi sangat sedap tau.....
Inilah semua menu yang dihidangkan ketika kenduri...

~ Gulai daging (ada gear box semua tau)..
~ pisang masak lemak putih (Pisang juga milik maa dan ayah)
~ Khesek jantung pisang (jantung pisang pun diambil di kebun maa dan ayah)
~ Sayur kacang panjang goreng kicap campur hati lembu (sayur ditanam sendiri oleh maa dan ayah)
~ acar timun carrot (timun juga ditanam sendiri oleh maa dan ayah)
~ sambal ikan aya (ikan tongkol)
~ Ikan masin
~ sambal belacan

MEMANG TERBAEKKKKK LAH.....

Kiranya yang dibeli cuma ikan aya, Lembu (daging), ikan masak merah...
makanan berasaskan tanaman / sayuran semuanya hasil kebun maa dan ayah...

sebelum kenduri saya punya duk fikir menu apalah maa nak buat untuk kenduri..
dah hari kenduri...nahhh amik...banyak gilos dan semuanya hasil tanaman sendiri...
cayalah...





13 memo menunggu dibaca:

zue @ annaleeya said...

kt trg mmg gitu su... diaorg bese pas subuh jer terus start msk bagai... cuma bhn2 nak msk tuh siapkan mase mlm lg.... su tak penah tgk knduri cmtuh erk... klu kt trg nih byk lg yg msk ramai2 gitu... lgpon wat catering kdg2 bkn best pon...

kt trg pggil teresek bkn khesek... akak mmg suke teresek nih sbb kt negeri lain susah nak jmpa.... nak2 teresek jantung pisang tuh.... maveles... terliur akak...

Diamilikku said...

hehehhehe...
tu lah duk dgr2 je diorang sebut..su pun agak2 lah ejaannya..almaklumlah su bukan terer pun cakap terengganu...borak ngan mentua pun ada yang paham ada yang tak..hehehheheh...tq for the info...tapi memang sedap ahh teresek tuh

@e_da said...

banyaknya lauk kak sue.. kalau kat johor org kawin makan nasi minyak je.. lauk2 pun 3 4 lauk je... sedap ek nasi n gulai kawah ni..

Diamilikku said...

eida : sangat sedap....memang variety lauknya tapi takdelah masak banyak2...gulai ngan pisang tu je yang masak kawah..yang lain2 masak sikit2 je dalam umah...

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

kira hang tolong tgk je la noh. hehe..tapi nampak sedap dan lain dr yg lain kan.aku pun kalo ada kenduri sebelah hubby mmg biras ipar duai mertua semua pakat2 masak sendiri. aku ni tukang besiang2 ja la.

Diamilikku said...

eza : aku tolong gak..tapi sikit2 ja la.....alesha melasak tak hingat..susah sungguh...aisy steady...time dia tido aku ke dapur..tapi time dia jaga terpaksa la aku monitor..dia duk lasak merangkak...risau takut jatuh tangga ja

lily azliyana @ mama zara said...

waahh..uniknye hidangan kenduri kat tganu nih..kalau org johor, nasi beriani jelah lah jawabnye..=D

p/s: bln june nnti ade antar pakcik kahwin kat tganu..harap2 adelah menu2 mcm kat atas. nak gak rase masak lemak putih yg alesha sedap sgt dok makan tuh..hehe

ietafakyra said...

kenduri kat kampung mmg cenni beb. umah tok aku kat sik kalo kenduri pun ala2 gini...tp sbb hg dok pekan tu la tk tau! tk pa222...jauh berjalan luas pandangan. apapun mmg sedap seh gulai kawah n keresek tu...ke laut dietku kalo di jemput> ahhahahaa....

Diamilikku said...

Lily : haaa...insya allah punya..sebab kenduri kat ganu memang lauk kampung2 punya...sedap sehingga menjilat jari...hehehhe...

so dari sekarang doa banyak2 moga kenduri di tganu sama seperti yang kak su buat entry nih...hahahahah..

Ieta : tu lah nak buat gena..aku duk pekan..kat kampung ayah aku ada jugak..tapi menu nasi daging makan dalam talam aje ahh...hehehhehe....lepas nih alesha kawin kalau aku buat gini agak2 best dak?? time alesha kawin org sure dah makin melupakan cara lama kan....hahahahahahha...(Future sungguh pemikiran aku)

@>--ummi zahra--<@ said...

wah..menyelerakan..rindu nyer lauk-lauk kampung ni..mmg feveret..dulu mase bujang, rajin gak pi terengganu..dah lame tak jejak ganu ni..rindu plak..

Naddiea said...

mak aii..sedapnya..dah la aku tgh lapaq ni.huuhhuhu....

Kmelya said...

ooo.. cenggitu ropanya org ganu masak time kenduri.. yg masak lemak putih tu macam sedap jer....pe kata kak sue try, bagi kami kat opis ni merasa... hehehe

Diamilikku said...

Mimi : haa..tunggu apa lagi..ajak la cik abe bercuti ke ganu..bawak zahra tu...hehehhe..nak jumpa kami kalau kena plan betul2..tunggu time kami balik..

Nadd : alamak...sorry mam buyung..hang tak teringinkan???

Manja : haaa...bab tu susah sket..bukan tak mau buat..tapi kesian..manja duk diet kan...satgi makan sket saja tak syok...hehhehehe (alasan)....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin