Friday, October 10, 2008

Lumrah Hidup

Dalam hidup..kita tak mungkin dapat lari dari membuat keputusan..
Setidak-tidaknya sekali dalam seumur hidup kita pasti PERLU membuat keputusan...
Tapi saya yakin dan percaya..
proses membuat keputusan itu akan berulang kali hadir dalam diri kita...
Ada keputusan yang mudah diambil..tapi ada yang memerlukan penelitian...
.
.
.
Jika masa sekolah dahulu kita sering diasak dengan proses membuat keputusan berkenaan aktiviti2 sekolah...persatuan apa yang ingin disertai..kelab apa yang ingin dimasuki dan permainan apa yang ingin diceburi...
beralih ke alam persekolahan menengah berdepan dengan saat getir (pada waktu itu) untuk memilih bidang pengajian yang bersesuaian dengan minat dan jiwa kita...
Di Universiti lain pula cabarannya...tapi pokok pangkalnya semua memerlukan kita membuat keputusan...
.
.
.
Saya juga perlu membuat keputusan yang penting dalam hidup saat mahu memilih teman bersesuaian yang akan saya kongsi hidup ini selama hayat saya di dunia..
alhamdulillah...urusan itu dipermudahkan...
Dan kini..ada satu keputusan yang telah saya buat membuatkan saya menyesal...
Menangis pun sudah tidak berguna lagi..semuanya telah saya pilih...
Kesilapan saya - terburu2 dalam membuat keputusan..
dan kini menyesallah saya sendirian...
.
.
.
Kalau lah dapat..ku ulang kembali waktu dulu...
pasti saya tidak akan mengulangi kebodohan saya ini...
Ya Allah...kau bantulah aku..
bimbinglah aku...
bukakanlah jalan untukku agar dapat ku betulkan kembali kesilapanku..
Kau permudahkanlah urusan ku..
Moga ada sinar yang menanti ku di sana...
.
.
.
Aku ingin terbang bebas seperti camar..aku ingin menjadi diriku sendiri...
bebaskan aku dari belengu hipokrit ini...
aku benci berada dalam dunia yang bermuka2 ini...
sungguh aku benci...
.
.
.
Mungkinkah ada harapan untuk aku betulkan kembali jalan hidupku ini...??


4 memo menunggu dibaca:

Anonymous said...

dalam hidup kita perlu membuat pilihan, tak hari ini, esok hari dan begitulah seterusnya hinggalah kita memejam mata

awak, kita bukan ahli nujum yang dapat meramal sama ada keputusan itu baik atau sebaliknya

terima ajalah qada dan qadarnya, Dia tahu apa yang terbaik untuk kita, itu yang pasti!

*SiRibenMerah said...

erkk...
what's wrong huh??

adoi la kakak ku sayang... apepon yg terjadi.. pasti kita kne terus berjalan..kalo nk terus hidup dlm dunia masa lampau kita, pasti tiada hari esok yg cerah.. yg penting, dalam ISLAM, sabar dan ikhlas.. =)

*No regrets sis*

MariaFaizal said...

As human we will always make mistakes. What matters is how we amend them. Not to worry so much sweetie.To me you're a kind hearted soul.

Princess Aurora said...

Yup...
Life's is like that...
Who knows if what seems to be the best choice at that moment, could be the worst in the future... What we can do is to try and make the best of what we have NOW. All the best....

Just count the "Hikmah" behind all the troubles we have or had...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin