Tuesday, September 1, 2009

10 Ramadhan - Kenangan Puasa

Diam tak diam..dalam tak kita sedari...kita dah menamatkan 10 pertama Ramadhan...hari ini masuklah hari ke-11 umat Islam berpuasa...alhamdulillah..kerna saya terus mampu bertahan..walaupun dalam keadaan yang agak meletihkan..terlalu banyak aktiviti yang kami lakukan hujung minggu lepas...saya, achik n mr papa..mengubahsuai susun atur umah abah..alhamdulillah..mission hampir berjaya..akan diteruskan lagi weekends akan datang...

Gambar diatas ni diambil dari kamera abah...mr papa n achik gi menyibuk kat tempat org masak bubur lambuk depan masjid taman..last2 terus kena pelekohh kacau periuk..hahahah..rasakan..tu la org kedah kata pi cari "gheba"...kan dah kena...
Cerita pasal bubur lambuk ni saya teringat kenangan puasa zaman kecik2..dah menjadi tradisi kat taman saya ni menyediakan juadah bubur lambuk untuk seluruh taman..masa tu (saya sekolah rendah) yang bertanggungjawab menguruskan ialah Arwah Pak Tuan Syed Hasan...memang sangat sedap bubur lambuk tu..tapi sesape yang nak makan kena gi amik kat masjid la lepas solat asar...so memandangkan juadah rasmi kami berbuka ialah bubur lambuk..makanya terpaksalah salah seorang dari kami...(saya atau abang) kena gi amik kat masjid..tapi masa tu masing2 duk sibuk tak mau pi amik..bukan apa...masing2 puasa...so macam letih la nak pi..abang pulak kejenya tido jee..so sudahnya memang saya ahhh yang kena gi amik...
kadang2 kayuh basikal..kadang2 jalan kaki..masa ni abah masih bekerja so abah lepas kul 5 baru sampai umah..kalau nak tunggu abah amik alamatnya habis ahhh bubur lambuk ni...
tapi bila diingat2 balik memang sangat kelakar..sentiasa mencari alasan untuk elak dari kena gi amik bubur lambuk..dah le masa tu ada citer rumah kedai kat tv3..sayang oooo nak miss...hehehehhe...dan sehingga kini tradisi menyediakan bubur lambuk masih berterusan di taman saya..cumanya sekarang ni abah dah pencen..so abah gi solat asar terus amik untuk rumah kami..takde dah sape2 yang akan disuruh..tak taulah tunggu alesha besar sikit..nanti dia plak kena gi amik..heheheheh..


10 memo menunggu dibaca:

SYAbAR said...

kesian kat achik dan sprinter kita. Tp takpa la kan, tingkatka ibadah di bulan puasa kan satu tuntutan....

kuina said...

saya dapat free kat petronas bohor temak ...

makan dengan sambal tumis ikan bilis... hehehe sedap...

Abg Din said...

bubur lambuk...sedap...

belum dapat peluang makan bubur tu la....

.zara. said...

hehe! suwit~
mst besh kan zaman kanak2 akk dulu..???
huuu~ rindu ah nk jd budak2 balik...
hehe~ puase pn yg2yok je..
ekeke!

ALUNAN TINTA said...

achik memang xley dok diam ekk akak??

norhisham said...

ces ..
mcm pakatan rakyat ... memutar belit fakta :p
Fakta bukan auta:
1. masa tu kami posa .. hampa dak, sebab tu hampa kena pi ambik kanji
2. cerita di TV ialah "V" pasai alien, Rumah Kedai pukul 5.30 (kanji dah habih la time ni)
3. Line beratoq belah budak pompuan pendek (strategic planning ni)
4. kami malas muahahahaha :D

norhisham said...

ada lagi satu ....

kami kan ABANG !!!! (macam iklan DiGi)

muahahahhahaha :p

*SiRibenMerah said...

hahahahahaha... dan kami ialah adik..kne asyik ikut teman ja.. huhuhuhu... pastuh, bila tiba turn ayang da besar.. hampa dua langsung x mau ikut teman..x pa2.. nnt alesha besar kita suh dia p amek ngan kakak Tich.. bg rasa pengalaman tuh.. syiok jugak wooo~

Cik Jah said...

hee mcm teringat ja kat bubur tu sebab bapak aku pun selalu amik kat mesjid. kalau tak bapak aku amik adik2 aku la mangsa. aku jarang disuruh sebab aku kena tolong mak masak hiksss....

sabrosa said...

bila woon p, ada suara gatal mengorat dia.."makcik, suzana(xtau nama btoi) ada dak??dia xmai ka??",kata un gemok sambil mengelap2 mulut(cover baru lepas mkn kanji).."hang ni posa ka dak un..ish..suzana xmai..",balas arwah mama....tu salah satu sebab woon xmo p amek kanji..hahahha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin