Monday, December 8, 2008

Salam Aidil Adha

Salam Aidil Adha untuk semua pembaca Diamilikku...

Pix ini khas untuk onni sekeluarga di Kerteh..
Alesha tak pakai baju kurung pagi ni sebab baju kurung dah ketat..so terpaksa sambut krismas lebih awal pakai gaun...hehhehe...


Raya pertama..kami sekadar di rumah melayan tetamu yang datang..insya allah..esok kami akan ke masjid di taman untuk ibadah korban..tahun ini alhamdulillah, ada rezeki lebih sikit..saya dan abang mengambil bahagian dalam ibadah korban anjuran masjid di taman...
tahun pertama rasanya raya haji bersama mr papa di kedah..dulu masa bertunang tak dikira sebab berlainan rumah...

saya sekadar berminat untuk berkongsi pengetahuan bersama pembaca semua...
ada hadis yang menyatakan, bagi sesiapan yang ingin menjalankan ibadah korban, tidak dibenarkan memotong kuku dan menggunting rambut bermula 1 Zulhijjah walaupun sedikit; Hadis riwayat Muslim di dalam Sahih Muslim : hadis no 1977.

Tetapi sekiranya telah memotong kuku/rambut sama ada secara sengaja atau tidak sengaja, cukuplah sekadar memhon keampunan dari Allah dan tidak akan dikenakan sebarang fidyah atau denda.

Sebenarnya ini kali pertama saya mendengar mengenai hadis ini..saya kira dah beberapa kali saya melakukan ibadat korban tetapi tidak pernah dimaklumkan hal ini..sejauh mana kebenaranya wallahualam...Semoga allah menerima ibadah korban yang akan saya lakukan..amin.

9 memo menunggu dibaca:

Dj Epoi said...

Salam Aidil Adha......
Camana nk citer raya......belum lagi raya ....Lembu tak sampai2 lagi...

Alhamdulilah
Semuannya selamat hari ini......semua kerja yg dirancang berjalan Ngn Lancar.....Lembu pon dah selamat dikorbankan.... penat owhhhhhhhh!!!

ALUNAN TINTA said...

hadis tu dok bawah sunat2 korban kak.baru je dgr kat radio sat2 ni.

Zawani said...

mcm dh kurus :D

MariaFaizal said...

Bermula 1 Zulhijjah, until...?
Tx for the info (if not x tahu)

Diamilikku said...

kak maria: untill kita selesai berkorban..

Wanie : perli ahh tu...

Tinta : TQ dear..

DJ Epoi : Lembu tu belum bersedia lagi nak dikorbankan tuh..masih mencari2 seru yang belum kunjung tiba

MariaFaizal said...

Oh I C..Thanks Sue for this info.Really glad I've got it fr you.The next time K.Maria ambik setompok-dua(mcm Achik quoted)I'll remember this.Salam sayang & Happy Zulhijjah to you & families.

Zawani said...

astaga .. perli laks .. hahahahah .. selalu pic sparuh .. nie pic full .. nampak cam dah kurus ..

asal dah x order herbalife ?? orang suruh amik x mo :p hehehehehe

Diamilikku said...

camner nak order..yg ada tuh pun tak habis lagi ...
hahahahahhahahahah...

waNny said...

hahahahha .. tak boleh nak cakap ape2 la kalau mcm tuhs .. hehehehehhe :p

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin