Monday, September 6, 2010

Kenangan Raya 4

Hurmm..
duk saja2 tadi..tetiba terlintas nak share pengalaman dan kenangan raya sewaktu tahun pertama saya jadi reporter..
saya mula jadi reporter pada tahun 2001 di pejabat biro Alor Setar..
tapi masa ni saya cuma stringer..pulak tu keje di kampung halaman sendiri..
takdelah kisah nak gi keje ke tak kan..
nak request2 cuti pun tak perlu..sebab stringer nih payment dia dikirakan berdasarkan sumbangan berita..means ada berita ada duit..takde berita takde duit..biasanya sebelum raya saya akan usahakan buat rencana satu atau dua..
bayaran untuk rencana mahal..satu rencana plus gambar (gambar saya amik sendiri)..
boleh dpat RM400..so kalau dua dah RM800..campur2 sumbangan berita boleh dapat dalam RM2,000 sebulan...tapi semuanya berubah bila saya diterima oleh Akhbar Utusan Malaysia pada tahun 2002...masa nih mula la menggaru kepala yang tak gatal...
ye lah...sebagai org baru sah2 tak berani nak request cuti raya kan..
nak mampus ngan senior2??
tapi saya agak beruntung la sebab utusan tetap akan tutup pada raya pertama..so memang automatically akan merasa suasana pagi raya di kg halaman..
cuma masalahnya bagi saya yang duk jauh ni lah..takkan nak keje sampai malam raya kot..kul berapa nak balik kedah..kul berapa nak sampai..
hurmmm...dengan rasa takutnya saya suarakan kegelisahan saya tu dekat assignment editor (En Mike)...selamba je dia jawab...
"kalau u nak cuti raya..u kena carik stok story exclusive 10 story untuk kita pakai sepanjang raya"...
mak aiii..10 story exclusive..jenuh la...tapi sebab en mike nih baik hati..dia bagi saya bimbingan tajuk2 untuk saya buat exclusive..maka bermulalah sesi pencarian story exclusive...saya set appointment..buat interview buat story gambar semua siap2...hantar ke bos untuk stok raya..
kat atas story tu dah tulis siap2 **Untuk Stok Raya**..bukan apa..takut ada editor yang pakai sebelum hari raya...hehehehehhe...
nak tahu story apa yang saya buat...memang story "budak-budak" ahhh..almaklumlah baru kan...antaranya...

1) Story jururawat/doktor beraya di hospital...
2) Story Stok darah sepanjang musim raya
3) Story pesakit2 kanak2 berhari raya di hospital...


Heheheheh..bila saya berjaya siapkan 10 artikel tuh..terus saya isi borang cuti...saya tak kisah balik malam raya..tapi saya nak cuti panjang lepas raya...hoyei...cuti saya diluluskan sampai raya keempat..kiranya raya kelima baru saya mula keje...masa ni kan punyalah seronok..bila bercuti beraya kat umah lagi syiok..sebab tiap2 hari baca paper ada byline saya..
ramai yang datang umah tanya..ishh mcm mana story boleh kuar paper tapi tuan duk ada kat umah beraya nih..heheheheh..syioookkk oooo....huh...kenangan sungguh....

saya try carik artikel2 tu di utusan online..tapi takde..hurmm..sebab dah lama kan...
takpelah...tapi dalam duk cari2 tu saya terjumpa artikel ni..masa saya gi JEPUN...

owhhh indahnya kenangan sebagai reporter.............huhuhuhuhu...
winduuuuuuu sangat2...


2 memo menunggu dibaca:

Naddiea said...

sone,jgn rindu2 sangat.kang buleh bawak nangess woooh...hhihih...

Diamilikku said...

Nadd : hehehehhe...dah selalu dah nangesssssssss

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin