Tuesday, June 2, 2009

IQRA'

(Alesha baru bangun tido..mandi pun belum lagi...)

IQRA'....Bacalah....

Mengambil terjemahan surah didalam muqaddam..ayat pertama yang diturunkan kepadaNabi Muhammad S.A.W...

(1) Baca di dalam nama Tuhanmu yang menciptakan
(2) menciptakan manusia dari gumpalan darah [yang diartikan sebagai janin]
(3) Bacalah! Sebab Tuhanmu maha mulia,
(4) yang mengajar dengan kalam
(5) mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.

(Alesha selepas mandi...)

Dan sesungguhnya itulah yang perlu ibu bapa terapkan ke dalam diri anak2...
biarlah sedari usia masih muda..kerna anak itu ibarat kain putih kan..
adalah menjadi tanggungjawab dan kewajipan bagi ibu bapa untuk mencorakkannya..
Bagi diri saya..saya akan terus melakukan apa yang terdaya..
biar saya tidak punya banyak waktu untuk Alesha...
tapi insya allah..saya akan utamakan pendidikan dan pelajaran sedari usia awal..
alhamdulillah..alesha menunjukkan minat yang tinggi..
tambah2 sekarang ini pada usia setahun dua bulan..alesha sudah mula menunjukkan minat pada sesuatu yang BEWARNA menarik..
dan disebabkan itu juga saya membeli buku kiraan berwarna hanya untuk memupuk minat membaca di dalam diri alesha..
Alhamdulillah..sekarang ini alesha begitu excited dengan bukunya...
bangun je tido buku itulah yang dicapainya...
selepas mandi buku itu jugak yang dicapainya...dan apabila sesiapa sahaja berada di sisinya..
alesha akan memegang buku sambil membuka helaian demi helaian..
ditunjuk2nya objek bergambar sambil mulutnya berbunyi2...
buat masa sekarang alesha di ajar kiraan...
bunyi2 haiwan...warna...step by step kan..
insya allah...setiap ibu bapa inginkan yang terbaik..dan bagi saya hanya ini yang termampu buat masa sekarang...

8 memo menunggu dibaca:

MariaFaizal said...

Smart & absolutely adorable!
Rindu baby Alesha!
Muwahhhhhhh!!!

*SiRibenMerah said...

ong gedek gedek.. ong gedek gedek..
hahahahaha..

@e_da said...

bagus aleysha rajin baca buku... nanti cepat pandai.. leh jd journalist cam umie dia.. heheh pandai menulis dan berkarya.. hehehhe

Baby Lyana said...

ala..comeynya..ghajin baca buku

SYAbAR said...

Raji bacak buku ikut umienya lah tu. Kalau ikut papa, rajin berlari di padang, tak gitu Su....

Cik Min doadakan yang baik2 belaka untuk Aleesha dan baby dalam kandungan tu...

Dj Epoi said...

Salam Sue...

Adoiyaiiiiii banyak ENTRY tertinggai nih weih!!!

Baguih ar....dia rajin baca.....
Nanti Bila dah boleh membaca...Gua ajarkan baca skrip DJ plak hehehheheeh...boleh Alesha temankan Gua nanti hehehehe.....

Gua Windu weih.....kat dia...

Gua ...waktu mancing kat Terengganu hari tuh...Automatik kepala terhengaaaaaat kat Mizan siut!!!!

Kalau boleh dia join Gua mancing waktuh tuh tak tau lah!!! mesti gilak2 nyer... hehehehhe...mau pecah bot!!!!

kuIna LadyInRed said...

tak lama lagi dia jadi blogger...

huhuhu...

Diamilikku said...

Kak Maria : Alesha pun mwah2 kat gambar aunty...dia pun rindu kat aunty..

Ayang : alesha buat bunyi aummmmm jer...

Eida : cukuplah umie dia sorang je jadi journalist..alesha keje yang lain2 sudahlah..

Kak Shaf : Masa lyana akan tiba jugak..ini antara milestone diorang kan..

Kak Min : Berlari pun dia rajin aunty..tak terlarat umie nak kejar dia...lotih den tau..

Bro : Mizan kat terengganu sekarang..nak berlari di stadium baru sultan mizan..tapi sayang runtuh sebelum sempat dia merasmikan..tapi nasib baik lah tak jadi masa mizan tgh lari ke training ker...
huhuhu..nauzubillah..tak dapat den nak bayangkan...
alesha nak teman bro jadi DJ??? ayooo...nanti tenggelam bro..dia nih cakap banyak tau..bising tak hengat mulutnya...

Kulna : Hahhh...bab bukak blog tu insya allah..umie dia akan ajar...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin