Sunday, November 7, 2010

Laluan Alternatif Dalam Misi Menyelamat Anak2


Selepas rumah abah dinaiki air...saya terus memikirkan hal anak2..alesha dan aisy..
abah pun dah mula risau..."chek tak mau balik perlis ka?" kata abah..
hurmmm..dalam hati memang kesian nak tinggalkan abah..
tapi bila duk fikir...kalau air masuk umah..anak2 takkan nak letak atas katil je..
bertuah budak2 nih nak duk atas katil..harus nak terjun main air kan..
manalah tau kita tak sedar ada lipan ke ular ke...macam2 binatang bahaya ada kan..
so terus decide..hurmm balik jap ahh hantar budak2...
tapi tu lah jalan mana...semua jalan ke perlis dah ditutup kepada kenderaan ringan..
air dah naik paras pinggang di laluan2 tersebut...nak bagi keret kena hanyut???
so kami mula menelefon kenalan2...bertanyakan jalan alternatif...
ada dua tiga yang mengesyorkan laluan kuala kedah-padang melangit...
hurmm..nak gi mcm mana ni..saya walaupun org kedah..tak penah tau jalan2 dalam nih..
last2 terfikir nak call cousin saya shukor n Jeff..lepas dapatkan panduan arah..terus kami masuk ke kawasan sawah bendang....
takut jugak tersesat...
tapi alhamdulillah...dalam keadaan masyarakat yang tak pedulikan jiran2 (di sesetengah tempat)..masih ada manusia yang berhati mulia...
mengambil inisiatif menjadi penunjuk arah...

Di setiap persimpangan batas sawah..akan ada penduduk kampung yang menunggu...
"Kangar - sanglang ikut sini....alor setar ikut sini..abang belok kanan...jgn risau kat sana nanti ada org tunggu lagi"...memang saya kagum dengan semangat dan insiatif diorang...
siap buat penunjuk2 arah dengan bahan2 terpakai untuk memudahkan orang2 yang ingin ke kedah-perlis...Sesungguhnya mereka ini bekerja ikhlas tanpa mengharapkan upah saya kira...
lillahitaala....masa ni jugak saya ngan mr papa terfikir..
kalau kami ada stok air dalam kereta..memang kami bagi dah untuk diorang minum..
ye lah berpanas terik nak bantu orang ramai...
muka ikhlas dengan senyuman...
Yang paling membuatkan saya terpegun di salah satu persimpangan...
penduduk ini sangat kreatif...menggunakan pokok2 yang dicondongkan ke kiri...
ditambah dengan daun kelapa yang menunjukkan arah kiri..tapi saya tak sempat snap gambar tu...sangat kreatif...semoga allah membalas jasa baik mereka ini...
amin..
Inilah perbezaan ketara laluan kuala kedah yang tak dinaiki banjir dan laluan sawah di kawasan alor janggus-kuala sungai yang ditenggelami air...
dah serupa lautan dah...memang menggerunkan tgk keadaan banjir kali ni..
tapi seperti yang saya katakan sebelum ni...
siapalah kita untuk melawan takdir dan kuasa Allah...



9 memo menunggu dibaca:

lily azliyana @ mama zara said...

iskkkk...terharu plak bace entry nih..terharu melihatkan keadaan banjir buruk tuh (sy pon tk pernah ade pengalaman mengharugi banjir mcm ni)..n terharu jugak membaca cite kak su psl org2 kampung yg sudi membantu menunjukkan laluan alternatif tuh..huhu

Yan said...

terharu baca sikap penduduk disana..

yan penah dua kali berdepan ngan banjir besar.. but hopefully tak nakla bertemu lg..

Amy Syaquena said...

salam..

Terharunya baca entry nie , amy x pernah berdepan dengan banjir lagi, wisau gak sebab skunk dah dok kat kelantan...harap2 x de la

Aleeya said...

huhuu banjirrr kan kat utara...semoga semuanya selamat...

hati2 sue...

fham5579 said...

sone...kwsn sawah alor janggus kg sungai yg dimaksudkan adalah kwsn umah aku tu....ish...sedih la tgk keadaan camtu....siann family kt sana

Diamilikku said...

kawan : thanx ye...

hanim : hurmmm..tu lah ...memang kesian...umah aku kiranya tak teruk..ramai lagi yang lebih teruk

aramis2177 said...

Baguihnyaa org2 kampung tuh noo!!! BAngga jd anak jati KEDAH!!!! Moga Allah balas jasa baik depa noo!!!

wati said...

salam...

bagus org kg tu..sifat yg yg terpuji,prihatin pada masalah org lain...musibah yg melanda ujian dari Allah utk hambanya..moga su n family tabah menghadapinya

NaharTinie said...

salam dik,
anda di tag...
sila visit http://blogtinie.blogspot.com n join GA tu yer...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin