Saturday, November 6, 2010

Mangsa Banjir

Kali pertama..seumur hidup saya..merasai pengalaman sebagai mangsa banjir..
tak penah sepanjang saya dilahirkan..
dan sepanjang 26 tahun lebih saya menginap di taman ini..
umah abah saya dimasuki air...tapi kali ini...
Allah memberikan saya pengalaman itu...
walaupun cuma sedikit...tapi peritnya cukup terasa....
dan saya baru merasai...apa sebenarnya perasaan mangsa banjir...
sesungguhnya...Allah itu maha berkuasa..
dia yang mengkehendaki segalanya...
dan kita tidak akan mampu menghalang..
Umah abah mula kecoh perihal banjir seawal pagi khamis...
jalan2 keluar sudah dipenuhi air..dan kami terperangkap dalam lautan..
(bagi yang ada Fb saya mungkin boleh tgk gambar2 yang banyak kat dalam tu)...
kami masih memikirkan banjir tidak mungkin serius...memandangkan..
kami tak penah dilanda banjir di kawasan perumahan..
tapi semakin jam menginjak..semakin air melimpah...dan akhirnya mula memasuki bahagian dapur umah abah...
sebelum memenuhi porch depan dan bahagian beranda rumah...
pagi2 jumaat..saya dengan mr papa fikir harus segera selamatkan anak2...bimbang air memasuki ruang tengah rumah..
budak2 confirm akan suka nak main air...
terus kami bersiap...
tapi sempat berposing sementara menuju ke kereta..
Dibahagian hadapan rumah saya cuma paras buku lali...
tapi untuk ke kereta kami perlu melalui kawasan yang ditenggelami air separas lutut..
huhuhu...selamat keluar dari taman..kami mencari akses yang boleh untuk ke perlis..
dari jam 9 pagi lebih keluar rumah..kami tak jumpa akses sehinggalah pukul 11...
semua jalan utama ditutup sebab air dikatakan separas pinnggang...
huhuhu..mcm mana nih..risau dah...
akhirnya ketemu jalan alternatif..melalui sawah bendang...
(nanti saya buat entry khas)...
terima kasih tak terhingga kami kepada org2 kampung yang menyediakan jalan alternatif..
sungguh kreatif mereka ini...menjalankan kerja2 sukarela pula...
alhamdulillah..masih ramai manusia yang bertimbang rasa...
akhirnya kami selamat sampai di umah kuala perlis...
dan pagi ini kembali semula ke rumah abah..
air dah surut dan bermulalah kerja2 pembersihan...anak2 masih di perlis...
settlekan keje2 dahulu...

Ya Allah...kau hentikanlah bencana ini ya Allah...


7 memo menunggu dibaca:

suemuim79 said...

sone ~ rumah aku di kepala batas paras pinggang... 1 benda tak sempat diselamatkan.....

rumah MIL ak kt telk wanjah juga paras pinggang........ nasib la rumah 2 tkt... tu pun cuma sempat pindahkan brg2 elektrik ja kt atas rumah.... hat2 len tgal jg....

sedih, tapi kena akur dgn kuasa Dia... kena kuat, tabah & sabar dlm Ujian yg diberiNya.... aku percaya ad hikmah di sebalik kejadian yg terjadi.... AMIN

Diamilikku said...

hurmmm...sue..memang allah tentukan kan...tapi aku a bit ralat..kita jadi mangsa banjir bukan sebab hujan lebat yang melampau...tapi sebab2 lain yang melibatkan kesilapan manusia...walau apapun aku tetap redho..semoga kita semua dalam lindungan allah..biarlah barang tak dapat selamatkan...toi dak

aramis2177 said...

Sone, harap sone & family bersabaq noo...atleast sone dpt gak blk jenguk abah sone...tolong apa2 yg patut..kami kat KL nih siang mlm pagi petang duk tepon mak abah...tny camna keadaan depa...sian depa...mcm2 nak kena buat noo!!!! semoga dugaan ini berlalu secepat mungkin! amin!

ann @ hatiberbunga said...

Allahuakhbar.. nasib baik tak naik teruk. klau tak, habis la segala perabot n peralatan rumah..

ann dulu biasa kena banjir kt rumah opah kt perak nun.. asal lebat skit je hujan, harus banjir la umah opah ku itew.. yg paling best, time raya. kuar rumah pagi raya (famili ku je.. sedara lain, tinggal..), kering lagi.. tp bila balik, tghari @ ptg tu, air dah smpai pinggang. adeh!

takat kena kerah cuci rumah tu, mcm dah lali. hehe.. nasib baik opah ku dah x tinggal kt situ dah. dah pindah ke umah arwah paklang ku kt tmn perumahan lain. penat seh..!!

lily azliyana @ mama zara said...

huuu..mmg dugaan btol nih..byk2 sabar utk kak sue n family ek...sape nk sangka kejadian mcm ni nk menimpa bak kate kak sue sebelum ni tk pernah kawasan tu terkena banjir..apepon, yg penting, ahli keluarga sume selamat kan..syukur alhamdulillah..

Diamilikku said...

kak farah : tu lah..kawasan umah kak farah memang teruk habih..sone pun gerun dengar sampai bumbung hapus semua..tapi tu lah...allah mengatasi kita dalam segalanya...

Ann : masalahnya kami nih ann..bukan sebab hujan lebat..takde hujan pun tapi tetiba banjir...:(...tu yang bertambah ralat..tapi takpe..semuanya kuasa allah..kita redha je...

Lily : alhamdulillah...biar rosak harta benda..yang penting nyawa harus diselamatkan dulu....

Aleeya said...

semoga semuanye selamat...takot gak dengo pasal banjir kat utara neh ..tgk dalam biter la..tapi yaya penah merasa pengalaman banjir neh masa skola rendah masa kat kg opah ..kebetulan becuti umah opah tepi sungai..kena plaks ujan tak berenti terus banjirrrrrrrrrrrr..sib umah tiang tinggi..tapi takot le gak tengok banjir yg da cam air laut huhuuu, pastu dtg bantuan ..merasa gak nek bot time turrr hehehe pengalaman yg tak mungkin dilupakan..pepon take care sue..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin