Tuesday, June 29, 2010

Anak Hanya Pinjaman


Setakat hari ini...hanya ini harta saya yang paling berharga..Biarlah saya tak punya rumah besar..kereta mewah..wang berjuta2 dalam akaun...tapi saya bahagia kerna punya dua permata hati yang pintar dan sentiasa membahagiakan saya ni...Tapi hari ini juga saya SEDAR sesuatu...
semua ini hanya pinjaman Allah kepada kita umatNya...
entah bila akan diambil semula...kita sendiri tak mampu meneka..
hanya Allah yang khaleeq mengetahuinya...
kenapa baru hari ini saya menyedarinya???
hurmmm..untuk makluman semua rakan2 (yang tak punya FB saya)...
Anak ketiga kepada pengasuh putera puteri saya (mama n abah alesha), Muammar, yang berusia 18 tahun telah dijemputNya awal pagi semalam..selepas terlibat dalam kemalangan jalan raya selepas pulang dari bekerja sambilan di sebuah restoran..kebiasaannya, muammar tak akan pulang selepas bekerja, akan terus menginap di asrama yang disediakan majikan, tapi semalam...entah mcm mana, arwah terus nak balik ke rumah dengan menumpang motosikal rakan..mungkin ini semua perjalanan untuk allah mengambil nyawanya..
benda yang tak penah kita buat akan kita buat...
lebih menyedihkan, (menurut kata majikannya)...arwah baru diberikan gaji...
tapi ketika arwah ditemui, wang yang tinggal dalam wallet hanya sekeping Rm10 dan beberapa keping RM1...sungguh kejam manusia yang mengambil kesempatan...
semoga allah membalas perbuatan kejamnya itu...
dan dua hari ini saya bercuti..memberi peluang kepada keluarga mama n abah alesha menenangkan diri...bukan mudah hendak hadapi saat kematian kan..
dan saya sendiri pernah melaluinya...
Sayangilah anak2 kita selagi kita mampu..
ya allah..kau panjangkanlah usiaku untuk terus membesarkan anak2...
juga panjangkanlah usia anak2 ku untuk aku terus memberikan kasih sayang yang berpanjangan....amin....

Al-Fatihah untuk semua yang telah pergi meninggalkan kita...
*eza aku tau hang pun penah lalui kan....semoga arwah mendoakan hang di sana*

11 memo menunggu dibaca:

aramis2177 said...

Al - fatihah ut keluarga magsa....sian dia!!!
betui sone....semua yg kita ada atas dunia ni semuanya pinjaman Allah s.w.t kat kita....xtau bila DIA nak amik semula....jd hargai lah apa yg ada depan mata kita skrg....huhuhu....syahdu dik!!!

azam said...

alfatihah

Sha@Mama TinaAzra said...

Alfatihah.. hanya pinjaman selama 18 tahun..aduhai tak sanggup!

Yaya said...

sedeynya...lagi lama dia hidup dengan kita..lagi terasa bila dia pergi, teringat salah sorang abg yaya kembali ke rahmatullah tatkala berumur 30 tahun masa tu..dah terlalu byk kenangan manis dan pahit bersama-sama..semoga anak2 kita dipanjangkan usia ..amin...

Diana said...

kalau tgk dlm citer LOTR, ada satu babak tu king yg mana ntah ckp lebih kurang camni (sori tak ingat betul2) "the hardest thing for a father is to attend his son's funeral"...actually rasanya totally different quote la but maksudnya camtu lebih kurang...masa arwah paklang aku meninggal, tok pun cakap camtu gak, dia lg sanggup dia yg pegi dr anak dia yg pegi dulu...I nearly lost Idlan once, mmg sentiasa berdoa anak2 kita sentiasa dipanjangkan usia dr kita...alfatihah utk muammar dan takziah utk famili...

Diamilikku said...

Kak Farah : tu lah...memang hargai sanngat2 apa yang ada..and at the same time mempersiapkan diri untuk menghadapi apa jua kemungkinan..kita tak tau perancangan Allah kan...

Azam : thanx

Sha : su pun sedih tgk mak arwah..sampai hantar pagi tadi pun duk bengkak mata lagi..tapi tu lah...huhuhu..serba tak kena...

Yaya : semoga roh abg yaya tenang di sana...memang sukar kan nak berdepan dengan semua tu...kena sabar dan kuat semangat sungguh2...

DD : yup...ibu bapa mana yang sanggup...tapi itulah ketentuan Allah kan...kita kena redho...

iEtaFAkyR@ said...

aduh...al-fatihah. sgt kesian.tp siapa kita nk melawan ketentuanNya... pasrah. mmg berat betul dugaan tu,kena byk2 bersabar la. aku pun tk pasti kalo kena berdepan situasi cenni jd gumana. hanya Allah yg boleh bantu. *sob*sob*

fham5579 said...

rasa takut baca entry hg ni..takut kehilangan sikecil2 permata hati penguat semangat tu...hilang mereka maka hilangla semangat utk hidup..apa2 pn btui ajal maut di tangan Tuhan..kita xleh watpa...
hmmm masa aku dpt berita anak k.wa meninggal dlu aku yg reyau teruk2 mcm aku plak yg kehilangan..aku dok bayang perasaan dia n if i were her ketika itu

Diamilikku said...

Ieta : tu lah...memang dalam rukun Iman pun ada kan..percaya kepada qada' dan qadar allah..so sebagai hambaNya..kena lah kita menerima...

Hanim : aku pun sama...tapi bila kita duk pk..mungkin kita tak akan boleh nak hadapi..tapi when it happens to us..insya allah..kita akan menjadi insan yang kuat dan tabah....aku tgk ramai dah...semua jadi kuat bila benda2 gini jadi kat depa..memang sukar..

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

alfatihah utk keluarga arwah. semoga depa kuat dan tabah. sian kan...kita semua x tau bila ajal menjemput. aku pun sayang permata hati yg ada di depan mata aku skrg that's hubby and daughter. semoga kita semua dipanjangkan usia. nak tya sikit, anak pengasuh alesha tu accident dgn apa?

ann @ hatiberbunga said...

al-fatihah buat arwah.
moga org yang buat jahat itu ditunjukkan balasannya di dunia ni lagi. supaya dia insaf..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin