Wednesday, April 28, 2010

Pre-Hypertension


Ya kawan-kawan...saya telah dikesan mempunyai simptom pre-hypertension...
Semalam, PISKANITA opis saya menganjurkan program kesihatan..
ada macam2 ujian boleh dibuat...
dan ada juga salah satunya fitness test...ada beberapa stesen yang saya kena follow untuk menilai tahap kesihatan saya...
mula2 saya macam malas nak buat..tapi at last (saya org terakhir sebelum stesen ditutup)...
baru decide nak pegi buat...
mula2 dia akan check BMI kita..
ukur berat dan ketinggian saya...
berapa BMI saya??? haruslah dalam kategori obes..huhuhu..(first stage)..
lepas tu check kandungan gula dalam darah (alhamdulillah normal)..
lepas tu saya gi buat fitness test..

Yang first kena buat flexibility (gambar mr papa yg first n second belah kiri tuh)...
nama exercise nih sit n reach...saya cuma mampu capai 25cm je..mr papa capai 38cm..
lepas tuh buat curl up (gambar mr papa yg bawah sekali kiri dan kanan)...
saya dapat buat 17 kali dalam tempoh satu minit...mr papa pulak 9 kali dalam tempoh seminit...
lepas tuh kena buat push up...saya buat 16 kali mr papa terer dia buat 46 kali...(dah memang exercise dia tiap2 pagi...saya pulak bertuah nak buat kannn...

Dah habis semua tu move to ujian YMCA (untuk tgk kadar nadi kita)..
mula2 dia suh kita buat exercise naik turun tangga dalam tempoh 3 minit..
lepas tu rehat seminit...lepas rehat tu dia check nadi kita...
saya punya kadar nadi 120 (level poor) maknanya nadi dan jantung saya dipaksa untuk melakukan senaman dalam tempoh tiga minit tu..saya tak boleh balancekan kadar itu (nampak sangat saya tak penah exercise kann..bukan tak penah lama dah tinggal)...
mr papa seperti biasa ahhh..above average....dah biasa duk training kann...

owhhh ya...BP saya 120/80 which consider dah level pre hypertension...
saya kena pastikan BP saya turun ke normal balik...huhuhuhu..takut pulak..
pastu dia bgtau saya...risiko untuk saya kena stroke dalam tempoh 10 tahun akan datang ialah 1.3%...walaupun rendah tapi tetap ada risiko tuh..huhuhu...kena amalkan pemakanan hidup sihat...

okay kengkawan...back to BMI dan kandungan lemak dalam badan...
untuk dapatkan BMI unggul saya kena kurangkan 11.7 kg....
tapi untuk kurangkan lemak2 dalam badan .... saya kena kurangkan 17.8 kg...
barulah kandungan lemak dalam badan saya di paras normal...
hurmmm...tadi saya timbang sebelum buat exercise tu semua..berat saya 71kg...
lepas saya buat exercise tu semua..saya timbang lagi sekali...
70 kg...so kalau saya maintain setiap senaman tu setiap hari..sambil teruskan control makan saya...maknanya dalam tempoh 11 hari saya dah boleh kurangkan 11kg...muahahahahahah....
kalaulah boleh kan...insya allah...
sebab tu la saya berazam nak kurangkan berat..
bukan sebab saya nak kelihatan cantik...(saya dah cukup cantik dah sekarang)...
tapi sebab saya nak sihat...dengan result2 nih semua membuktikan saya tak sihat 100%...
saya tak nak dapat penyakit2..especially 3 serangkai tuh...serammmmm....
ukur lilit pinggang dengan pinggul saya normal...
so takdelah tak balance kan..punggung lebih besar dari pinggang ke apa ke kan...
hehehehhehe...

walaupun menakutkan result nih...
saya tetap berazam nak buat sesuatu supaya saya berada pada keadaan sihat..
saya nak sihat sepenuhnya...
insya allah lepas nih saya akan repeat test nih bila saya dah berjaya dapatkan BMI unggul...

Wish me luck friends....


9 memo menunggu dibaca:

marinahunny said...

untungla su, mr papa hari2 exercise..kurang2 ada dorongan yg kuat..

iEtaFAkyR@ said...

a aaa wei, ikut ja schedule dia.tk dpt sume paling tidak ada gk tempias perubahan tu kan...teruskn usaha gigih itu okeh!

Yaya said...

wahhh selamat bejaya sue, kurus la pasneh eh hehe, yaya pun lbh pecaya dgn senaman je leh menten berat..good luck!!

@>--ummi zahra--<@ said...

gud luck sue..moga2 dapat kembali ke berat asal..kite nak kurus gak..kasi tip sket..hehehe..

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

sone nak juga buat ujian mcm hang ni. takut gak aku dengaq mcm2 ni.lemak la, hypertension la..x dak dah ka wei. depa x jemput org luaq ka

Diamilikku said...

Marina : hurmmm..dia sentiasa mendorong cuma isteri dia nih je pemalas...hehehhehe

Diamilikku said...

Ieta : thanx bebeh...

Diamilikku said...

yaya : senaman bukan saja untuk kurus..tapi untuk dapatkan badan yangs ihat serta minda yang cergas...kan kan kan

Mimie : tips nya senaman...hahahahha...control makan..bak kata mizan..semakin meningkat usia kita kena kurangkan makan..sebab kadar keaktifan kita dah berkurang..nih tak kita lagi banyak makan..tu yang berat bertambah2....

Diamilikku said...

Eza : habih dah wei...tapi aku rasa hang boleh pi buat kat klinik2 kesihatan kot..nanti aku try check k....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin