Wednesday, July 21, 2010

Risau to the max

i' really worried of my lil' girl...
alesha skrg selalu nangis...
especially pagi2 bila time saya nak gi keje..
nangis sungguh2 macam kena pukul..
jerit2 tak mau pi umah mama..
tatak nak pi owan..
tatak nak ikut ummi...
tatak tak mau pi mama...
runsing saya dibuatnya..saya nak gi keje pun tak senang hati..
Pagi semalam nangis lagi..
bila saya tanya nape alesha tak nak pi umah mama..
dia akan jawab..."nanti ujan..tatak atut..nanti tatak nangis"..
tatak amau ujan...aduh lah...
jenuh ni..puas saya pujuk kata tak hujan..cerah..matahari ada..
ummi pi work balik nanti ummi amik..pun tak jalan...
pagi ni bangun dia selak langsir..pagi sebelum kul 7 agak gelap..belum cerah..
alesha terus nangis...
ummi dah mayam..ummi tak payah pi work..
tatak duduk ngan ummi...jenuh sungguh la...bila angin bertiup kencang sikit..
terus member ketakutan lari peluk saya...nak ujan..tatak tak mau ujan...
jgn ujan..huhuhuhuu..
apa saya patut buat ni?
alesha nampak sangat fobia akibat ribut puting beliung yang melanda kawasan kediaman saya last week...huhuhuhu...susah hati saya..
apa lah puncanya sampai dia takut sungguh2 dengan ribut tu..
dia nampak depan mata ke?? saya kat tempat keje masa tu..
tak tau keadaan dia....
Tadi call abah..abah kata better gi cari air pulihkan semangat dia..
abah suh jumpa mana2 ustaz mintak buatkan air..
alesha mungkin lemah semangat..
1) sebab kena patuk ayam masa balik tganu..mungkin fobia tu belum hilang..
2) hari berikutnya alesha terjun tangga bengkak kaki..menambahkan ketakutan dia..
3) selang 3 hari pulak berlaku puting beliung yang menerbangkan bumbung2 rumah di kejiranan saya...walaupun umah mama n abah dia serta umah saya tak terlibat...tapi kejadian memang sangat dekat 30 m je dari umah mama n abah dia..

so abah kata..mungkin ni semua punca dia hilang semangat..
memang kena pulihkan balik..huhuhuhu...kali pertama saya berdepan situasi ni..
saya sangat takut..ya allah..pulihkan lah semangat anak saya..
sesungguhnya saya amat sayangkan dia..satu2nya puteri saya..
huhuhu...mohon kawan2 doakan alesha sama yer...


12 memo menunggu dibaca:

Zue AnnaLeeya said...

alesha takut ummi dia tggal lama2 kot.. kan ari tuh su pnah tggal anak2 smp seminggu kan???

yg ilang semangat tuh pon mgkin jgk su... yelah alesha pestaim kan nengok bencana yg terbang bumbung tuh.. mgkn alesha jadi takut...

Insyaallah, akak hrp alesha pulih semangat mcm biasa..

iEtaFAkyR@ said...

owh... may b jugak kan. sian dia. cuba la sone, kot2 pulih skit semangat dia. kdg2 budak2 mmg centu, but aku rasa dia pun sama dpt skil bercakap byk so dia layan ckp mcm2 n berdrama gak. itu perkara biasa. cuma ter collaborate pulak dgn beberapa ketakutan yg dia tempuh kebelakangan nih. hg try la... semoga sume pulih segera.

mama_iris said...

oo..ada dgr citer perlis kene ribut....mmmm.....sian dia...elok gak ikot ckp hubby akak tu....pulihkan balik semangat dia.....

Diamilikku said...

kak Zue : hurmm..masalahnya sebelum tu takde pun...dia ok je gi umah mama dia...lepas balik dari kg ni je yang jadi...

Ieta : hurmm drama tu memang aku sokong...dia memang drama queen yang sangat hebat skrg...

Mama iris : bukan hubby akak la nurul..abah akak ok..hubby akak relax je..biasa aahh lelaki kan..akak je yang merisau cal org sana sini

Yan said...

la siannya kakak..
klu pujuk ngan benda2 yg dia ske pun tak jalan jugak ke?
yer kot dia ilang semangat.. takut ujan.. takut ribut.. takut gelap.. benda tu jadik fobia kat dia.

TiNiE said...

ada betulnya tu...
pasal semua kejadian yg berlaku tu...
dan mungkin juga, dia hanya mau menarik perhatian kita...maklumla, seharian kita keje...tak dok dgn dia, pehtu dia mencari sebab jerla..fatihah pun, pepagi celik mata jer..raung2...lagi la takder sebab, pujuk kasi susu, tak jalan..pujuk bukak tv tak mau...jenuhla, akak dahla nak bikin itu ini..haihhh cepat la besar anak2...heh

Diamilikku said...

yan : pagi tadi saya try kasut baru yang papa dia beli...siap ikat rambut dia comei2...pujuk petang nak bawak dia gi taman...mula tu elok ahh..dalam kete..sampai umah mama dia terus nangis tak nak masuk...

Kak tin : rasanya tak..sebab sebelum nih dia tak macam ni..dia memang ok...tapi tu lah..sone pun harap cepat lah membesar anak2 ku ini

@e_da said...

Kak su betul tu kata abah... mmg kena mintak air penawar.. minta uztaz.. kalau di biar lama2 nti makin hilang semangat lak.. auntie doakan alesya ok ya tak mau nagis2...

Ibu Aunis said...

adalah tu yg die nampak dan takut tapi tak tahu nak cite ngan ummi die camne. Ko baca je yassin kat air botol, n niat cuba bg die minum..insyaAllah takde ape..nnt pelan2 tanyelah die kenape..(lama tak dgr budak pelat yg petah!)

Lily@MamaZaraZareef said...

laaa..nape alesha..takut hujan ker..hmm..elok juga kak su ikut nasihat abah kak su..budak2 ni mmg kadang2 cpt lemah semangat kan..Zara pon pernah jugak jumpe ustaz mintak air2 penawar mcm ni..sbb mase kecik dl die mcm sensitif sket pernah kena kacau ngan benda2 halus..

Diana said...

sone...mula2 aku baca aku nak kata maybe age developmeent dia sbb time ni dia dah kenai takut, nnt akan keluaq imagination monster la apa la...but aku tgk dia takut pi mama ja, pi tokwan ka lain2 takpa so maybe betui la dia lemah semangat pasai ribut...hang try bawak pi tpt lain tgk dia mau pi dak, kalau dia ok so betui la dia fobia yg ribut tu...if not maybe berdrama mcm ieta kata...hihihi...hopefully alesha ok ya

@>--ummi zahra--<@ said...

cian nyer alesha..dier lemah semangat kot sue..agak nyer betul kot dier lemah semangat..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin