Friday, May 21, 2010

Suara Keramat

"Dari 1939 sampai kini, api itu tidak pernah mati, dimarakkan ganti-berganti,dalam cahayanya anak-anak menari, satu tangan terbakar sejuta tangan menggengamnya lebih erat lagi. Maka keramatlah sebuah institusi yang memahkotakan rakyat dari generasi ke generasi." - Puisi datuk ZAM yang saya cilok dari FB Ku Along (Tg. Khalidah Tg. Bidin)..

Syabas buat akhbar terulung Utusan Malaysia...kerana bakal memiliki bangunan baru yang canggih tidak lama lagi..Alhamdulillah..proses pecah tanah disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd. Najib Tun Razak...saya cilok gambar2 ni dari FB...huhuhhuhu...


Gambaran bangunan yang bakal menempatkan kesemua warga Jabatan Pengarang..
siap ada bangunan untuk parking...ada gimnasium...ada lot kedai...
ada auditorium..surau..cafe...

Ni pulak...gambaran artis situasi dalam jabatan pengarang..
tempat reporter mengetuk story....
wahhhhh.....menariks tuh....rasa jeles membuak2....
huhuhuhu...sungguh ku terkenang kenangan lama..

Saya dah sebati dengan utusan semenjak kecil lagi...
Utusan merupakan akhbar rasmi yang dilanggan oleh abah setiap pagi..
"Uncle Paper" gelaran saya untuk org yang bertanggungjawab menghantar akhbar utusan ke rumah saya setiap hari...dan semenjak tingkatan 1 lagi saya sudah mula menghantar karya2 saya untuk dimuatkan dalam akhbar bahasa melayu nombor 1 di Malaysia itu..
Ruangan Pelajar Menulis menjadi ruangan tetap saya mengirim karangan...
pelbagai topik menjadi pilihan saya...dan saya merasa sangat bangga bila melihat ianya tersiar dengan tertera nama saya sebagai penyumbang...
lebih menggembirakan apabila menerima cek saguhati daripada pihak utusan bagi setiap artikel yang disiarkan..(saya tak pernah menduga ianya berbayar)..
dan sedari itu saya semakin aktif menulis..sehinggalah ruangan itu diberhentikan..
sedih...tapi saya menyimpan azam dan cita2...untuk bergelar wartawan suatu hari nanti...menginjak ke tingkatan empat, saya mengambil bidang akaun...terus menyambung pengajian dalam bidang yang sama...(matrikulasi)...dan menutup peluang untuk saya meneruskan minat saya dalam bidang yang satu itu...
tapi Allah itu mendengar setiap doa hambaNya..meneruskan pengajian di UKM..
saya dimaklumkan jurusan yang saya ambil (ijazah Sarjana Muda Ekonomi) ada menawarkan modul gabungan..sama ada ekonomi dengan pemasaran, ekonomi dengan perbankan dan ekonomi dengan komunikasi...pantas saya memilih modul ekonomi dan komunikasi...walaupun hanya 6 subjek komunikasi yang diambil..tapi saya gembira..
Menamatkan pengajian, saya masih bingung...arah mana yang ingin saya ambil..
bidang kerja apakah yang sesuai...saat itu diminta mengisi borang PTD..saya pun mengikut..tapi hati dan naluri tetap inginkan kerja yang satu itu...
dan sekali lagi Allah itu mendengar permintaan hambaNya..
saya ditemukan dengan seorang cikgu (sewaktu menjaga arwah makcik saya yang sakit kanser di Wad PCU Hospital Alor Setar) yang mengawarkan saya untuk menjadi wartawan sambilan...terus saya ambil peluang itu..dan bermulah episod saya sebagai wartawan sambilan di akhbar Harian Metro dan Berita Harian...semakin hari cinta saya terhadap kerjaya ini semakin mendalam...tapi sampai bila saya perlu menjadi wartawan sambilan...saya mula meneroka peluang untuk menjawat jawatan tetap di organisasi tersebut...tapi sayang tiada rezeki saya...dan ketika itulah tersiar iklan yang akhbar Utusan Malaysia memerlukan wartawan baru...terus saya submit permohonan..dan alhamdulillah..rezeki saya diterima...
1 Oktober 2002 bermulalah episod saya sebagai Wartawan di akhbar Keramat itu..
Bangga...Gembira tak dapat saya ungkapkan...nekad saya...
hanya Utusan sahaja yang akan menjadi destinasi terakhir saya dalam bidang kewartawanan...tiada yang lain..saya akan setia dengan akhbar ini sehingga ke akhirnya...
bermula sebagai wartawan di meja berita, ditukarkan ke meja kota sebelum dipindahkan pula ke meja ekonomi....(paling lama saya di ekonomi)...banyak yang saya pelajari...
dan banyak peluang yang saya perolehi...tiada istilah tekanan, stress dalam hidup saya saat bekerja di sini....semuanya gembira2 sahaja...semuanya happy sahaja...
2006 saya dipindahkan ke biro Klang (sebelum opis bertukar ke biro shah alam)..
semakin banyak yang saya pelajari...kes jenayah, mahkamah, politik...semakin mematangkan saya...genap dua tahun di shah alam..
saya TERPAKSA mengambil keputusan drastik ini...
selamat tinggal UTUSAN MALAYSIA...
walaupun sedih, sayu, dan berbelah bahagi..
tapi saya perlu membuat keputusan ini..untuk berada dekat dengan suami yang ketika ini menerima tawaran kerja di organisasi saya sekarang...dan saya juga menerima tawaran yang diberikan atas alasan yang satu...untuk sentiasa di sisi suami...
saya tak rela berjauhan..
walaupun saya meninggalkan syarikat ini...tapi sekurang-kurangnya saya mengotakan janji saya...kerjaya kewartawanan saya berakhir di akhbar yang saya cintai...
doa saya...semoga utusan akan terus unggul sebagai akhbar nasional...
saya sayang utusan malaysia selamanya.....



9 memo menunggu dibaca:

mama_iris said...

patut la kak su pandai berpuisi....hehehe.....nurul pon nak try wa puisi gak aa.....tp akak jgn gelak kan tawwww...:-))

Diamilikku said...

Mama Airis : hahahahahhaha..takde kaitannya pun la nurul....tak pandai tang mana pun.....

fham5579 said...

tempat jatuh lagikan di kenang kan sone..aku pn selalu miss tempat keja lama aku especially 'boss' aku..hihihi...xpa...tempat isteri adalah disisi suami..kan...

Aleeya said...

utusan malaysia paper feveret abah yaya, dia ske baca utusan..:))

Diamilikku said...

Hanim : yup....sangat dikenang...sentiasa di hati dan sanubari aku...

Yaya : ye ke? hehehhehe....bagussssssss

AZALINA ABDU RAHAMAN said...

x sangka lak hang dr sekolah lagi dok hantaq nukilan2 kat utusan. mmg hati hang ke situ kot noh..
aku besa nampak gambaq hang dlm utusan, hang wakil utusan bagi cek sumbangan utk mangsa tsunami. betoi dak

tya said...

wah kerenn

Diamilikku said...

eza : hahahahha....lawak seyh....

sabrosa said...

pasaipa rasa mcm nk reyiau ja baca post ni..huhu..sedey kot..cuba menjiwai..hehe..akhbar rasmi sekarang di rumah HARIAN METRO..sebab umie jadi stringer kt mtro dulu..haha

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin