Saturday, May 1, 2010

Badan Kita Ibarat Tayar Kenderaan


Apahal pulak nih duk samakan badan kita dengan tayar kenderaan...
hehehhe..opppsss..sebelum apa2 saya nak ucapkan selamat hari pekerja untuk semua..
dah masuk 1 mei dan hari ni saya bersiaran secara langsung di taman muhibbah alor setar kedah..dari umah abah..macam mana sambutan hari pekerja korang semua??
ada kawan saya dapat tiket wayang dari majikan dia..sure dah pegi dating tuh...almaklumlah hubby tersayang balik dari kl...saya pulak di Perlis..
menyambut hari pekerja dengan senamrobik bersama Tuanku Canselor UniMAP..best gile..
ada persembahan Senam Chi Gong daripada Switzerland lagi..diimport khas ye..
lepas tu harus ada makan2..dan saya dah belasah nasi lemak satu pinggan..lapor plus penat..

Okay kawan2..kenapa saya kata badan kita ibarat tayar kenderaan??
senaman merupakan satu aktiviti gaya hidup sihat yang memberikan manfaat yang cukup besar untuk kita semua. Melalui senaman, kita akan mengeluarkan peluh yang mana dalam peluh ni terkandung pelbagai kotoran seperti lemak dan kolestrol. Jadi kalau senaman kita teratur, oksigen dapat beredar dengan sempurna dalam salur darah kita...so tak perlulah darah kita berkongsi ruang dengan lemak dan kolestro...senang la nak mengalir...faham tak kawan2?

Macam mana pulak samanya dengan tayar??
okay just imagine...sebuah kenderaan membawa 5 penumpang..macam mana dia tampung berat lima org dalam kenderaan tu??
sebab ditampung oleh tayar yang mempunyai udara yang mencukupi...
cuba kalau salah satu tayar pancit..haruslah kenderaan tu susah nak gerak kann...
so macam tu jugak badan kita..badan kita mcm kenderaan...salur darah kita macam tayar..
kalau salur darah kita tersumbat dengan kolestrol dan lemak..macam mana darah nak berjalan dengan sempurna...
Faham kan?? saya guna bahasa yang simple jer...

Chewahhh...sejak2 berberat obesiti nih..
cakap pasal kesihatan pulak saya...
hehheheh...sebenarnya saya copy paste ucapan VC saya tadi masa berucap di majlis riang ria bersama Tuanku Canselor...
hurmm..satu fakta yang sangat menarik kalau dikongsi...tulah tugas hakiki saya...
menyediakan ucapan Dato VC untuk majlis2 universiti...
sebab tu saya suka menulis...hehheheheh...
dah tugas hakiki kena menulis kannn...


Orang bergambar beramai2 dengan tuanku canselor dan pro canselor...
mr papa kesayangan saya duk buat apa??
teringin nak jadi cameraman pulak..
gi pinjam camera reporter astro awani duk shoot video...
cukup2lah wife awak sorang jadi reporter..awak jadi sportsman cukup lah sayang...

Last but not least...
gambar ceria saya di hari pekerja...
Selamat bercuti semua...
saya pun cuti dari diet....

:)
*wink wink*

1 memo menunggu dibaca:

ietafakyra said...

chaih... diet pun kena cuti kah! yennaddeiii.. tk pa, kasi chance. aku bercuti dari bekerja di rumah mahupun di ofis...tp kerja shopping tetap tk bleh cuti okeh! hahahaahahaaa

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin